En studie av grundskolelärares arbete med att synliggöra och kommunicera mål och kriterier till elever i matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

Sammanfattning: Formativ bedömning har under flera år varit en metod som förespråkats i undervisning. En central del inom den formativa bedömningen handlar om att synliggöra mål och kriterier för eleverna. En del forskning hävdar att det krävs mer djupgående undersökningar om hur den formativa bedömningen fungerar i förhållande till varje ämne. Matematik är ett ämne där det har visat sig vara vanligt att elever är omedvetna om vilka mål de arbetar mot. Syftet med den här studien var att undersöka hur matematiklärare arbetar för att involvera elever på mellanstadiet i mål och kriterier. Åtta lärare intervjuades och fem av dem observerades vid ett eller två tillfällen. Intervjuerna transkriberades och det som var av vikt för syftet antecknades under observationerna. Materialet analyserades utifrån ett socialsemiotiskt perspektiv på kommunikation och kategoriserades utifrån teman. Resultaten visade att lärarna använde fyra olika kommunikationsformer men få metoder för att involvera eleverna i mål och kriterier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)