Fokus på gruppen - En respondentundersökning om lärares tankar kring nivågrupperad musikteoriundervisning.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Denna uppsats syfte är att synliggöra för- och nackdelar med användning av nivågruppering imusikteoriundervisning. Materialet är samlat genom samtalsintervjuer med fem olikamusikteorilärare på fem olika gymnasieskolor i Sverige samt från genomgång och analys avtidigare gjord forskning på området gruppindelning. Den tidigare forskningen pekar framför alltpå att nivågruppering missgynnar svaga elever och inte gynnar starka elever i stor utsträckning.Genom intervjuerna gjorda för denna uppsats framkommer dock att skillnader finns mellanmusikteori och de ämnen (mestadels matematik och språk) som tidigare behandlats i forskning.För att dra generella slutsatser om användning av nivågruppering som får didaktiskakonsekvenser för musikteoriundervisning behöver därför djupare forskning göras.!

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)