#älskarmittjobb: En kvalitativ diskursanalys av ambassadörskap på LinkedIn

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Det finns idag en ökad förståelse för medarbetarnas kommunikativa roll i organisationer, vilket kan förstås genom begreppet ambassadörskap. Samtidigt som organisationen vill uppmuntra sina anställda att agera som ambassadörer på sociala medier, vill man också kontrollera medarbetarnas röst för att säkra ett enhetligt budskap. Detta utgör således en spänning mellan kontroll och frihet av medarbetarnas röst, där mer forskning krävs för att förstå och hantera denna spänning. Denna studie syftar därför till att fördjupa förståelsen för ambassadörskap utifrån hur det kommer till uttryck i inlägg på LinkedIn. Med verktyg lånade från Michel Foucaults diskursanalys, Erving Goffmans dramaturgiska teori samt Pierre Bourdieus kapitalteori har vi analyserat 100 insamlade inlägg under hashtagen #älskarmittjobb. Den dramaturgiska teorin och kapitalteorin har använts för att förstå hur och varför medarbetare framställer sig själva i relation till ambassadörsrollen, medan diskursanalysen syftar till att förstå hur ambassadörskap konstrueras genom dessa språkliga uttryck. Studiens resultat visar att det finns två underliggande diskurser under hashtagen #älskarmittjobb på LinkedIn, vilka vi har valt att benämna som framgångsdiskursen och diskursen om en hållbar livsstil. Vi finner att dessa diskurser fungerar som ett filter för hur personer framställer sig själva på LinkedIn och att man genom dessa framhäver olika värden såsom kompetens, uppskattning från andra, attraktiv arbetsplats, roligt på jobbet samt inspiration och kunskap. Slutligen kan vi konstatera att diskurserna skapar ett behov av att uttrycka sig på ett speciellt sätt när man talar om sin yrkesutövning, där de kommunikativa handlingar som medarbetare utför på sociala medier bidrar till konstruktionen av medarbetarnas sociala identitet som ambassadör.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)