”Det man lär med glädje har man kvar längre i huvudet och kommer ihåg”. En studie om vilka pedagogiska kvalitéer som värdesätts hos Trysilguidenes medarbetare samt vikten av att ha förebilder för att utvecklas
Sammanfattning: Säsongsbaserade organisationer inom skidturismen kräver ofta en kraftig utökning av personalstyrka under vinterhalvåret jämfört med resten av året. De säsongsanställda blir organisationens ansikte utåt och de behöver därför kunna möta kundernas behov och förväntningar. Det är viktigt att organisationen håller en hög standard vad gäller kvalité samtidigt som de ska kunna motivera en stor grupp säsongsanställda att göra ett bra jobb. Denna studie är gjord hos Trysilguidene AS som är Norges största aktivitetsbolag och skidskola. Trysilguidene har runt 100 anställda guider som varje vinter arbetar för att förverkliga ”Drømme-Trysil”. Studien är gjord på fem säsongsanställda skidlärare som arbetade sin första säsong vintern 2013-2014 samt två helårsanställda från Trysilguidenes ledning. Syftet var att öka förståelsen för vilka pedagogiska kvalitéer som värde-sätts av skidlärare och varför. Vi har studerat hur ledningen och medarbetarna upplever att medarbetarna genom de internutbildningar som erbjuds skulle kunna bli bättre i sin yrkesroll som skidlärare. Fokus i studien har därför legat på Trysilguidenes internutbildningar för skidåkning, lärande samt motivation och engagemang kopplat till lärande. Studiens empiriska material utgörs av sju semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Vid insamling av det empiriska materialet har vi utgått från en hermeneutisk metodologi med en induktiv ansats. Vid intervjuerna har respondenterna fått berätta om sina upplevelser av Trysilguidenes internutbildningar och på vilket sätt de upplever att internut-bildningarna bidrar till att utveckla medarbetarnas pedagogiska kvalitéer. Efter analys av det empirska materialet ringades de pedagogiska kvalitéerna förebildlighet och lärande samt motivation och engagemang och dess betydelse för lärande in. Teorier valdes sedan ut som gick att koppla till studiens resultat. Vi fann att det är viktigt att skidlärarna har förebilder för att utvecklas samt att en bra skidlärare bör ha förmågan att motivera och engagera sina elever till att vilja utvecklas. Vår tolkning är att genom engagerande och motiverade instruktörer som medarbetarna ser upp till kan de utveckla sina pedagogiska kvalitéer. Vi ser gärna att det forskas vidare på betydelsen av att ha förebilder för att som skidlärare utveckla sina pedagogiska kvalitéer.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)