”Effektivitet, för vem?” : Socialarbetare om hur New Public Management påverkar relationen mellan socialarbetare och klient

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur socialarbetare på socialtjänsten upplever att organiseringen av arbetet utifrån New Public Managements (NPM) kännetecken påverkar den professionella relationen mellan socialarbetare och klient. För att undersöka detta användes kvalitativa intervjuer med fem respondenter. Intervjuerna analyserades med en kvalitativ innehållsanalys. För att analysera resultatet användes fyra teorier: Relationskompetens, omsorgsprofessionalitet, nyinstitutionell teori och systemteori. Resultatet visade en både positiv och negativ påverkan av NPM på relationen. Respondenterna upplevde en ökad rättssäkerhet och kvalitet med ökad standardisering genom dokumentation och evidensbaserad praktik. De upplevde ökad dokumentationsbörda och ett arbetssätt om tids- och kostnadseffektivitet genom organiseringen utifrån NPM. Detta har påverkat relationen genom att socialarbetarna inte upplevde att de kunde tillgodose klienternas behov och se till klienternas intressen så som de önskade. Det krävs mer resurser för socialarbetarna. Socialarbetarna upplevde att de behöver mer tid för att kunna skapa goda relationer till sina klienter. Effektivitet är fördelaktigt om klienten sätts i fokus, en utredning kan göras i god tid och då får klienten hjälp i rätt tid. Effektivitet på fel sätt gynnar inte klienten och därmed inte den professionella relationen mellan socialarbetare och klient. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)