Aino K – barnen, kärleken och döden: En scenmusikalisk gestaltning av den finsk-estniska författaren Aino Kallas
Sammanfattning: Sammanfattning Det här masterarbetet är en processbeskrivning av hur monologpjäsen Aino K – barnen, kärleken och döden blev till. Utgångspunkten för pjäsen var Tauno Pylkkänens sångcykel op. 21, Dödens svan, som består av fem tonsatta dikter av den finsk-estniska författaren Aino Kallas. Arbetets första syfte är konstnärligt, nämligen att presentera Kallas livshistoria i form av en monologpjäs. Det andra syftet innebar att jag genom denna scenmusikaliska gestaltning av Kallas som författare och människa också skulle genomgå en personlig utveckling som sångare och artist. Det tredje syftet var att lära mig det svenska språket genom att både framföra föreställningen och skriva uppsatsen på svenska (trots att detta är mitt fjärde språk och mitt modersmål är finska). Det språkliga arbetet har varit närvarande genom hela processen, genom manusskrivning, sångöversättning, rollarbete, föreställning och uppsatsskrivning. Det fjärde syftet, slutligen, var att synliggöra, diskutera och artikulera den process som arbetet med den scenmusikaliska gestaltningen innebar, och i samband med det sångarens utvidgade roll som manusförfattare, sångöversättare och skådespelare. Den övergripande metoden som används är processbeskrivning. Dessutom använder jag mig av reflektionsnivåerna i Ulla Wiklunds portföljmetod och komparativ metod. I diskussionen reflekterar jag över min process och utveckling som sångare samt jämför med Lena Dahléns (2012) och min handledare Sven Kristerssons (2010) avhandlingar, när det gäller hur man skapar och bygger en monologpjäs och scenmusikalisk gestaltning. Resultaten av mitt masterprojekt utgörs av 1) själva pjäsen, som både presenterar Kallas och synliggör mig som artist och mitt konstnärliga kunnande, 2) en uppsats som beskriver processen som ledde fram till den scenmusikaliska gestaltningen, 3) min utveckling som sångare och 4) mina förbättrade kunskaper i svenska språket. Sökord: Kallas, manusförfattare, monologpjäs, Pylkkänen, scenmusikalisk gestaltning, sångarens utvidgade roll, sångöversättning
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)