Green Turn : En grönare returprocess för e-handeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Returer är nödvändiga för att kunder ska kunna känna sig trygga med sitt köp, särskilt när det gäller modehandeln då kunderna inte kan se och prova produkten före inköpet. För att göra kunderna mer benägna att beställa kläder på nätet har det blivit en standard för modeföretag att erbjuda generösa returpolicys för sina kunder. Som resultat har andelen returer ökat vilket påverkar klimatet negativt, eftersom det innebär att fler paket skickas fram och tillbaka mellan kunderna och företaget, vilket medför stora mängder koldioxidutsläpp. För att försöka minska miljöpåverkan men fortfarande behålla kundnöjdheten har Aparna Mehta, Global Solutions Director vid UPS, tagit fram ett förslag. Konceptet heter Green Turn och uppmanar den returnerande kunden att skicka returen direkt till en annan kund, istället för tillbaka till företaget, vilket resulterar i en kortare transportsträcka. Som incitament för kunderna får den returnerande kunden lojalitetspoäng eller värdecheckar och mottagaren får varan till rabatterat pris. Syftet med denna studie är således att avgöra om svenska konsumenter är villiga att tillämpa Green Turn-konceptet, och för det andra att ta reda på om miljöintresset är drivkraften bakom detta eller om det är de ekonomiska vinsterna som lockar konsumenterna mest. Intervjuer med logistikföretaget Easycom och Aparna Mehta genomfördes för att få större förståelse för vad konceptet skulle innebära, medan enkät utfördes för att få en inledande uppfattning av konsumenters attityd och villighet att acceptera konceptet. Därefter har en fokusgruppsintervju anordnats få en djupare förståelse för vad som får konsumenter att tillämpa processen, samt för att identifiera faktorer inom Green Turn som respondenterna ser som potentiella hinder, för att kunna svara på forskningsfrågorna. Resultatet visar att svenska konsumenter är övervägande positiva gällande Green Turn-konceptet, och att miljöintresset är den främsta faktorn bakom detta. Dock uppfattades kvalitetskontrollen som en orsak till oro för respondenterna och således kommer denna studie till slutsatsen att konceptet bör anpassas för att bättre lämpas till den svenska marknaden

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)