Fånga språket – En enkätstudie om lärares upplevelser att stötta elever i språklig sårbarhet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare upplevde sin kompetens och sina möjligheter att stötta elever i språklig sårbarhet inom svenskämnet. För att besvara studiens frågeställningar har undersökningen utförts genom en enkätundersökning, där lärare har svarat gällande deras upplevelse att kunna genomföra anpassningar och uppfylla styrdokumentets krav. Enkäterna sorterades och analyserades tematiskt med hjälp av ramfaktorteorin och specialpedagogiska perspektiv. I bakgrunden redogörs aktuella begrepp samt att det ges en överblick kring aktuell litteratur, lagar och förordningar samt anpassningar som är relevanta för studiens inriktning. Resultatet av studien visar att lärarna upplevde att det var både svårt och tidskrävande att genomföra lämpliga anpassningar och uppfylla krav, eftersom den egna kompetensen inte uppfattas vara tillräcklig samt att det saknas andra nödvändiga resurser. Studien visar även att det finns både en vilja och önskan hos lärarna att utveckla sin kompetens inom området, men att möjligheterna till kompetensutveckling genom arbetsgivaren upplevdes låg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)