Högtempererad komfortkyla tillämpad för Scania CV AB

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: David Gotthardsson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete har genomförts under våren 2016 på uppdrag av Scania Industrial Maintenance AB. Målet med arbetet var att finna en teknisk och ekonomisk lösning för installation av högtempererade komfortkylsystem i Scanias kontorslokaler, anslutna till dagens returledning i fjärrkylanätet. Den tekniska lösningen har funnits genom en serie analyser där tankemetodiken kan sammanfattas som ”nuläge respektive högtempererat läge”. Arbetet behandlar ett pilotprojekt, där en installationslösning för en konkret kontorslokal hos Scania tagits fram. Dessutom har analyser tagits fram för ett fiktivt referenskontor och flertalet kylbatterier med avsikten att underlätta framtida projekteringar.   I arbetet utfördes en analys av komfortkylsystemen på kontorsnivå, där bland annat inomhusklimat, ventilation och kylbaffelsystem innefattades. I denna analys beskrivs utifrån intervjuer med tillverkare vart utvecklingen står kring kylbaffelsystem, samt dess prestanda och dimensionerande parametrar. Det fastslogs i detta arbete att kylbaffelsystem från leverantörerna Halton och Lindab anpassade för högtempererad drift fungerar för drift i Scanias kontorslokaler, och i anslutning till Scanias fjärrkylanät.   Gällandes kylbatterier för kylning av tilluft fastslogs i detta arbete att möjligheterna för konvertering till högtempererad drift är möjlig beroende på hur kylbatteriet dimensionerats i lågtempererat utförande. Eftersom flertalet av Scanias kylbatterier redan idag är underdimensionerade för drift enligt Scanias tekniska riktlinjer VVS, är det generella svaret dock att kylbatteriet i samband med konvertering kommer behöva bytas till en större modell.   Beräkningsmodeller utförda i Microsoft Excel och experimentella körningar av den fjärrkyla-värmeväxlare som förser Scania tekniskt centrum med fjärrkyla visade att integreringen av högtempererade komfortkylsystem medför förbättrade driftförhållanden och en sänkt primärflödesförbrukning i samband med konverteringar av kylsystemen i befintliga kontorslokaler. En bra punkt att hämta returkyla lokaliserades i byggnad 118, som även valdes att studera vidare som ett pilotprojekt.   Om komfortkylbehovet ökar hos Scania så är högtempererad kyla ansluten till fjärrkylans returledning ett bra alternativ till de traditionella lågtempererade systemen. Eftersom fjärrkylnätet idag är nästintill fullt utnyttjat så blir konsekvenserna av ytterligare lågtempererade installationer att kylmaskiner måste köras. Högtempererade komfortkylsystem har ett lägre komponentpris än lågtemperatursystem, men kräver pump- och rörsystem för att förse systemen med returkyla.   I pilotprojektet, lokaliserad i byggnad 118, norra flygeln plan 12 fastslogs att en konvertering till högtempererad kyla är genomförbar. Ett utbyte av kylbafflarna 1:1 medförde att den totala netto kyleffekten till lokalen kunde bibehållas för kylbaffelsystem från Lindab, vid en inomhustemperaturökning från  till . Den totala installationskostnaden för konvertering med kylbaffelsystem från Lindab respektive Halton beräknades till 648 respektive 500 SEK/m2. Pilotprojektet är ett bra sätt att samla erfarenheter samt utvärdera systemen på, bland annat kan det faktiska kylvätskebehovet mätas, vilket är en viktig parameter inför framtida projekteringar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)