Leda kvalitetsarbetet för en hållbar framtid : Kvalitetschefens roll, kompetens och utveckling isvenska företag och organisationer
Sammanfattning: För att lyckas med kvalitetsarbetet är kvalitetschefens roll och kompetens av betydelse. Samtidigt visar studier att kvalitetschefens roll är otydlig och att relativt få har utbildning på universitetsnivå. Denna studie syftade till att bidra med ökad kunskap och förståelse för framgångsfaktorer och utveckling av kvalitetschefens roll och kompetens det senaste decenniet. I syfte att utforska kvalitetschefens roll och kompetens valdes kvalitetschefer som idag arbetar som kvalitetschef inom offentlig, privat eller ideell sektor. Arbetsprocessen bestod av sex faser: litteraturgenomgång, pilotstudie, enkätutformning, enkäthantering och datainsamling samt analys. Analysmetoden har varit multipel stegvis regressionsanalys och släktskapsdiagram. Resultatet visar att kvalitetschefens kompetens finns inom de 12 identifierade kompetensområden för kvalitetschefens roll. Vidare har rollen identifierats arbeta inom fem identifierade hörnstenar samt inom hörnstenar för offensiv kvalitetsutveckling. Rollen upplevs som tydligare i organisationer med färre anställda där det finns en engagerad ledning, möjlighet till kompetensutveckling och en samverkan med kunder och leverantörer. För att lyckas i rollen är ledningens engagemang och kvalitetschefens personliga egenskaper viktiga. Att Leda för hållbar utveckling är ytterligare ett arbetsområde som har identifierats i kvalitetschefens roll, där området EHS (Environment, Health and Safety) ingår. Fler än majoriteten av kvalitetscheferna sitter i ledningsgruppen där faktorer som bidrar till om kvalitetschefen påverkar strategiska beslut och mål i organisationer är om de sitter i ledningsgruppen, där de kan påverka beslut. De senaste åren har utbildningsnivån hos kvalitetschefer inte ökat markant och slutsatsen av denna studie är att kvalitetschefen besitter den kompetens som behövs. Kompetensen utgörs av såväl kunskap och erfarenhet som formell och icke formell utbildning. Utbildning, kompetens och engagemang hos ledningen är faktorer som hänger samman och påverkar varandra.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)