Konflikter i skolan ­ en studie av två skolor i Göteborg

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med vårt arbete var att undersöka hur lärare kan arbeta med att hantera och lösa konflikter på olika skolor,hur lärare kan arbeta med att förebygga konflikter, hur pass säkra lärare känner sig när det gällerkonflikthantering samt vilka typer av konflikter som är karakteristiska för två olika skolor.För att få svar på dessa frågor, genomförde vi kvalitativa intervjuer med fem lärare på två olika skolor i två olikastadsdelar i Göteborgs kommun. Resultaten från dessa intervjuer visar på varierande svar. Lärarna som arbetarpå samma skola har oftast samma uppfattning kring hur det ser ut i just deras skola. Dock skiljer sig resultatenskolorna emellan. Exempelvis säger en av lärarna på den ena skolan att han upplever att den vanligastekonflikten ofta handlar om föräldrar som har problem med att deras barn går i samma klass som barn meddiagnoser, eller barn från andra mindre välbärgade områden.På den andra skolan säger samtliga intervjuade lärare att de upplever elevers etnicitet som en stor bakomliggandeorsak vid konflikter.Som blivande lärare är det viktigt att ha kunskap om ämnet konflikter, då konflikter tar en stor del av lärarensvardag. Genom detta arbete vill vi få svar på våra frågor kring hur man kan arbeta förebyggande mot konflikter,hur man kan hantera och lösa konflikter i skolans värld, samt hur pass säkra lärare idag känner sig kring ämnetkonflikter. En annan sak vi också vill ta reda på är vilken/vilka typer av konflikter som finns i skolan idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)