Att implementera RPA : Arbetsprocessen att införa RPA och dess utmaningar från kunders respektive leverantörers perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

Sammanfattning: RPA (Robotic Process Automation) är en teknik för att automatisera repetitiva arbetsuppgifter inom verksamheter med syfte att effektivisera arbetet. Tidigare forskning belyser dock att så mycket som 30–50% av alla RPA-projekt misslyckas. Forskning visar även att det finns utmaningar kopplade till införandet. Syftet med denna studie är att undersöka hur RPA-leverantörer arbetar för att genomföra en RPA-implementering samt belysa de utmaningar som kan uppkomma under införandet av RPA utifrån kunders respektive leverantörers perspektiv. Studiens frågeställningar besvaras genom att genomföra en litteraturstudie samt kvalitativa semistrukturerade intervjuer med RPA-leverantörer och personer från verksamheter som infört RPA. Utifrån leverantörernas svar skapades en processmodell över arbetsprocessen av införandet. Processmodellen innefattar fem steg: Kartläggning, Proof of Concept, Utveckling, Test och Implementering. Vidare visar resultatet att utmaningarna ligger i att skapa en förståelse för RPA, identifiera lämpliga verksamhetsprocesser, oro hos de anställda samt att roboten saknar kognitiva färdigheter. Slutligen visar studien att fokus bör läggas på förarbete och att kommunikation är en nyckelfaktor för att lyckas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)