Hållbar stadsutglesning. Om människors inköpsresor och färdmedelsval före och efter etableringen av Allum köpcentra

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

Sammanfattning: Externa köpcentra i kontexten urban sprawl har, enligt en stor del av den tidigare forskningen, haft en negativ klang när det kommer till stadsplanering och ett hållbart samhälle. På senare år har en del av forskningen kring denna problematik bytt kurs mot att det kan tänkas finnas positiva möjligheter och inslag i rådande utveckling, givet att det följer vissa mönster. Denna senare utveckling har vi valt att titta närmare på i vår studie. Köpcentrat Allum i Partille centrum har varit föremål för den här undersökningens fallstudie, för att utröna hur människors inköpsvanor och resor i samband med dessa inköp påverkats av etableringen av ett externt köpcentra ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi har använt oss av en enkät som delats ut på arbetsplatser i Partille. Den insamlade datan har därefter analyserats med hjälp av dominerande stadsplaneringsteorier, för att på så sätt underbygga våra analyser. Vi har kompletterat studien med en informationsinhämtning om befintliga och planerade handelscentra i Storgöteborg. Vår studie visar att externa köpcentra som placeras i redan exploaterade områden, med en befintlig samhällsstruktur, kan bidra till att skapa en tätare stad med färre och kortare inköpsresor, samt mer hållbara färdmedelsval vid inköp av varor och tjänster.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)