E-shop 'til you drop : En studie över e-handlares anpassning av den fysiska köpprocessen till ett virtuellt sammanhang

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna magisteruppsats behandlar e-handlares anpassning av en fysisk köpprocess till en virtuell. Med detta syftar vi mer specifikt på e-handlare av modekläder som i högre grad är beroende av en fysisk köpprocess. Vår frågeställning var således: Hur gör e-handlare inom klädbranschen för att anpassa den fysiska köpprocessen till ett virtuellt sammanhang? För att undersöka detta använde vi oss av Overbys artikel "Process Virtualization Theory and the Impact of Information Technology" från 2008 där han beskriver fyra olika faktorer som spelar in vid ett köp: sinnliga krav, förhållandekrav, synkroniseringskrav samt identifikations- och kontrollkrav. Denna teori har byggde vi även upp med stöd från Belks (1975) så kallade situationsvariabler samt allmän teori om Internetmarknadsföring. Detta utmynnade sedan i en teoretisk modell som vi byggde vår analys kring. För vår empiriska datainsamling utgick vi ifrån en kvalitativ ansats. Efter att ha utarbetat en intervjumall utifrån den teoretiska referensramen gjorde vi två telefonintervjuer och tre e-postintervjuer med e-handlare inom genren modekläder. Resultatet visade på att e-handlarna i olika grad har använt sig av faktorerna inom processvirtualisering. Marknadsföringen var av nödvändighet nästan helt anpassat till Internet. Den fysiska upplevelsen däremot kopierades i så hög grad som möjligt, och målet var att kunderna skulle få en uppfattning om hur produkterna såg ut och kändes i verkligheten. Vi kom fram till att virtualiseringsprocessen i slutändan handlar om en kompromiss, en kombination av fysiska processer anpassade till ett virtuellt sammanhang och nya idéer som inte hade varit möjliga i något annat medium. Att hitta en balans mellan dessa faktorer kommer att vara en av Internethandlarnas största utmaningar i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)