Expansion till e-handel: En fallstudie om företags motiv till start av e-handel

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Intresset för e-handel har växt sig allt större i Sverige i takt med att den tagit över allt fler marknadsandelar från vanlig handel. Detta har i sin tur resulterat i att fysiska butikers existens blivit hotad. Eftersom e-handel är ett så pass nytt ämne finns det inte mycket forskning om det och dess koppling till företags motiv. Därmed var det intressant att titta närmare på motiv till varför företag inom detaljhandeln startar e-handel men även till varför företag behåller sina fysiska butiker. Rapporten kombinerar logistik samt hållbarhetsperspektivet och bör generera en stark studie. Syftet med studien är därför att undersöka underliggande motiv men även att titta närmare på hållbarhetsaspekten och utifrån denna se om legitimitetsteorin kan svara på varför företag satsar på hållbarhet inom e-handel och fysiska butiker. Studien visar att företagen har många skäl till att starta upp e-handel, men även starka motiv för att behålla sina fysiska butiker. Det var en intressant aspekt då mycket forskning har visat att företag håller på att lämna fysiska butiker för e-handel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)