Vilka möjligheter och utmaningar har chefer att leda och motivera sina anställda mitt i en pandemi? : En kvalitativ studie av chefers upplevelser av att motivera och leda i en distanskontext

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Distansarbetet som nu bedrivits i över ett år på grund av Covid-19 och dess restriktioner har påverkat organisationer och företag världen över. Motivation och ledarskap har alltid varit viktiga frågor för organisationer och företagens framgång men blir vid distansarbete ännu mer betydelsefulla. Denna studie har haft till syfte att undersöka vilka möjligheter och utmaningar det finns i att leda samt motivera sina medarbetare i en distanskontext och hur ledarskapet påverkar motivationen. Metoden som använts i denna studie var kvalitativa semistrukturerade intervjuer där totalt fem intervjuer genomfördes med ledare i fem olika företag som verkar inom den privata sektorn. Resultatet visar att de främsta möjligheterna i att leda på distans var att tekniken fungerar bra och att ledare har kontinuerlig kommunikation med medarbetarna. Den främsta utmaningen i att leda på distans var att ledarna inte kunnat träffa sina medarbetare som normalt och inte kunnat fånga upp signaler på eventuell ohälsa. Vilket också var den främsta utmaningen i att motivera på distans. Den största möjligheten i att motivera sina medarbetare i en distanskontext handlade om att ge feedback, konstruktiv som positiv. Ledarskapet har en stark påverkan på motivationen i en distanskontext då ledaren behöver anpassa sitt ledarskap efter situation samt efter individ. Det finns likheter i vilka möjligheter och utmaningar det finns i att leda och motivera på distans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)