Lönsamhetsstyrning med ABC i ett tillväxtföretag

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Företag i expansionsfas kommer vid något tillfälle till en kritisk nivå där system, strukturer och verktyg för kontroll och styrning inte är tillräckliga under nya förutsättningar. Ett omvandlingstryck sätts på dem och det är väsentligt att företag anpassar sig. Hässleholmsföretaget P&L vände sig till Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet med följande problem: Företaget är i kraftig tillväxt med ökande försäljning och vinster. Marginalen är hög på rörelsen som helhet, dock vet man inte hur den ser ut för olika produkter och kunder. Kunskap om lönsamhet på detaljnivå behövs för att styra företaget mot fortsatt höga vinster och för att kunna fortsätta expandera. Den här bristen på information för lönsamhetsstyrningen har sin förklaring i ett behov av en utökad och formaliserad ekonomifunktion med bättre kapacitet för hantering av ekonomisk information samt verktyg för strategiska beslut. Till det sistnämnda utvecklar författarna en aktivitetsbaserad produktkalkyleringsmodell (ABC-kalkyl). Modellen ska ha potential att visa produkter och kunders anspråk på företagets resurser, det vill säga visa orsakslogiska kostnader och samband i resultat för dessa kalkylobjekt. Kostnader kan sedan ställas mot intäkter för att ge en lönsamhetsbild på detaljnivå. ABC som kalkylmetod förespråkas som ett verktyg för strategiska beslut. P&L kan med anpassning och ett nytt verktyg i form av en ABC modell, skapa förutsättningar för enkelhet, tillfredsställande information och förutsättningar för fortsatt tillväxt och lönsamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)