Människorna bakom siffrorna : en undersökning om svenska tidningars skildringar av flyktingar

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Vår uppsats handlar om hur människor på flykt framställs i svenska medier under flyktingkrisen 2015. Tre tidningar (Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Sydsvenskan) undersöks under en period på sju veckor mellan 21 september till 8 november. För att få en överblick av rapporteringen har vi inlett arbetet med en kvantitativ undersökning och med den har vi kunnat utröna vilka artiklar som hör till den typiska rapporteringen samt den atypiska. Den typiska rapporteringen tenderar att vara mer kollektiviserande i sina representationer av flyktingar och den atypiska är mer individualiserande. Därefter har en kvalitativ metod tillämpats och med hjälp av ett strategiskt urval har vi avgränsat antalet artiklar till sammanlagt sex enheter. I jämförelse med tidigare studier kan vi se att rapporteringen i svenska tidningar skiljer sig från utländska medier då de bidrar med en mer dynamisk skildring av flyktingar och asylsökande. Trots detta finns det en brist på representation av flyktingar som individer, vilket skulle kunna bidra till en mer nyanserad uppfattning av dem. Istället framhålls situationens ekonomiska aspekter vilket kan leda till att det blir svårare för läsare att relatera till och känna sympati för flyktingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)