Kroppsnormer i bildundervisningen : Normer om kroppsgestaltning i gymnasial bildundervisning ur ett normkritiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Sammanfattning: I gymnasial bildundervisning råder normer om hur kroppsgestaltning undervisas om och vilka kroppar som får representeras i samband med detta. Både Skollagen (SFS 2010:800) och gymnasieskolans läroplan (Skolverket, 2011a) föreskriver att skolan aktivt ska arbeta mot en bredare representation och allas lika värde. Därtill fastslår flera rapporter, producerade av Skolverket, att normer leder till diskriminering i skolan (Åkesson, 2016). Studiens syfte är därför att öka kunskapen om normer i bildframställning av kroppen i gymnasial bildundervisning. För att uppfylla syftet har tre bildlärare respektive två bildelever intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer respektive bildeliciteringar. En normkritisk och hermeneutisk analys av insamlat material har resulterat i redogörelser av representationen av kroppar i undervisningsmaterialet, hur lärare och elever talar om kroppar i relation till undervisningen och att både lärare och elever vill ha en bredare representation av kroppar i bildundervisning om kroppsgestaltning. Tidsbrist, begränsat materialutbud och motstånd från elever försvårar formandet av en, i större utsträckning, kroppsinkluderande bildundervisning om kroppsgestaltning, vilket även diskuteras. Det behövs vidare forskning om normer beträffande kroppsgestaltning i bildundervisningen då det saknas forskning om detta område.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)