Lek i förskolans utemiljö

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Lek är något som vi alla människor kan referera till och som ger oss många minnen. Det är något tolkningsbart, som säkerligen skapar egna uppfattningar om vad det egentligen är. Efter några somrar som praktikant på förskolor har jag länge velat undersöka hur denna lek är kopplad till utemiljön. Målet med denna uppsats har varit att kartlägga forskning om hur utemiljön påverkar barns lek och rörelse samt att undersöka vilken betydelse den har för barns utveckling. Detta arbete har gjorts i syftet att få en större förståelse och bredare kunskap till oss blivande landskapsarkitekter och andra verksamma inom området för en framtida planering av den. Dessa mål har skapats utifrån två frågeställningar, som har följt mig genom arbetet. Frågeställningarna är; Hur påverkar förskolans utemiljö barns lek och rörelse? Samt Vilken betydelse har den för barns individuella utveckling? Frågorna är grunden till kandidatexamensarbetet, där jag har funnit teorier genom litteraturstudier som sedan återkopplats i praktiken. Återkopplingen till praktiken redovisas i form av en undersökning, där en intervju har gjorts på en förskola i Malmö. I detta fall Stensjöns förskola. Arbetet har resulterat i en presentation på hur utemiljöns utformning är viktig för barns lek och kreativitet, och hur man skapar förutsättningar för leken genom utformningen. Det har också resulterat i kopplingen mellan utformning och lek och vilken betydelse leken för barns individuella utveckling. Där leken har visat sig ha en betydande faktor i barns olika utvecklingsstadier i livet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)