Var är egentligen liten vit och skär och alla små brokiga? ­ En undersökning av mångfald i bilderböcker

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med föreliggande arbete är att undersöka och synliggöra hur etnicitet, kultur och mångkulturalismkonstrueras i ett urval av samtida bilderböcker riktade till barn i förskoleåldern. Bilderboksgenren har varitrelativt styvmoderligt behandlad av den tidigare forskningen ­ i synnerhet med avseende på hurmångkulturalism, kultur och etnicitet (re)produceras i bilderböckerna.De frågeställningar examensarbetet arbetar med rör relationen mellan hur olika etniska och kulturella grupperframställs i bilderböckerna. Svaren på dessa frågor undersöks utifrån en (multimodal) diskursanalys för attsynliggöra det för-givet-tagna i bilderböckernas framställningar. Detta görs mer specifikt genom att undersökahur begreppen mångkulturalism, kultur och etnicitet (re)produceras i samspelet mellan bild och text och i deperspektiv som återfinns i bilderböckernas handlingar. Undersökningsmaterialet utgörs av 5 bilderböckerutgivna i Sverige under 007 som av Bokjuryn rekommenderas för bl.a. landets förskolor.Resultaten visar inte oväntat att bilderböckerna i stor utsträckning (re)producerar en vit svensk eller västerländsknorm mot vilken olika framställningar av den Andre tecknas. Detta går bl.a. igen i att de flesta avbilderböckernas huvudkaraktärer kan placeras inom den överordnade vita svenska eller västerländska normenoch att de från normen avvikande karaktärerna (den Andre) på olika sätt begränsas i sitt handlingsutrymme,pekas ut eller tvingas representera något annorlunda som motpol till det normala.Betydelsen för läraryrket av dessa resultat är vikten av att pedagogen via ett kritiskt förhållningssätt tillmångkulturalism synliggör och erkänner bredden av olika perspektiv och därmed även utmanar de dominerandeoch överordnande perspektiven i kampen om att skapa social rättvisa. Detta uppnås dels via ett medvetet urval avbilderböcker och dels via flerstämmiga dialoger inom ramen för boksamtal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)