Finanskrisens effekter - En lönsamhetsanalys av tre företag inom klädbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anette Nilsson; Emil Svahn; [2010-06-14]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Klädbranschen är en konkurrensutsatt bransch med flera stora aktörer på marknaden. Konkurrensen innebär prispress och minskade marginaler och därmed måste företagen hitta nya och bättre lösningar för att nå sina uppsatta mål. Finanskrisen som accelererade under hösten 2008 ställde dessutom allt på sin spets, vilket gör denna tid till ett ypperligt tillfälle att analysera och utvärdera hållbara lösningar för att behålla en stabil lönsamhet. Vi kommer att undersöka hur variablerna konjunktur, konkurrens, strategi, effektivitet och finansiering har påverkat KappAhls, Hennes & Mauritz och Retail and Brands lönsamhet under den senaste finanskrisen. Syfte: Syftet med uppsatsen är att hitta och förklara förändringar i lönsamheten i klädbranschen under den senaste finanskrisen. Avgränsningar: Uppsatsen fokuserar på klädföretag som är börsnoterade i Sverige. Den tidsmässiga avgränsningen är åren 2006-2009. Metod: Rapporten har en abduktiv ansats, då ett antal variabler, som antas ha ett samband, används för att förklara lönsamhetsmönstret i en bransch under finanskrisen. Undersökningen är gjord som en fallstudie av klädbranschen, där det specifika fenomenet är finanskrisen, och där KappAhl, H&M och RNB representerar den svenska klädbranschen. Årsredovisningar har främst använts som informationskälla. Resultat och slutsatser: Räntabilitet på totalt kapital förändrades inte avsevärt för H&M och KappAhl, vars RT-kurvor följde säsongsmönstret men med en aning djupare nedgångar under finanskrisen. RNBs RT är betydligt mer föränderlig och var negativ under vissa perioder under krisåren. Vad det gäller RT kan vi generellt också se att det framförallt är vinstmarginalen för samtliga företag som påverkat lönsamheten, inte lageromsättningshastigheten. Företagens konkurrensstrategi är i grund och botten nyckeln till att lyckas på marknaden oavsett låg- eller högkonjunktur. En framgångsrik strategi tillsammans med en hög operationell effektivitet ger en stabil RT. En stabil RT i sin tur ger en stabil finansiell ställning och möjlighet till en högre skuldsättningsgrad och högre RE. Den stabila finansiella ställningen möjliggör en offensiv strategi under en lågkonjunktur och fortsatt expansion, med eget eller lånat kapital. Den offensiva strategin gör att företaget kan vinna marknadsandelar och att försprånget till konkurrenterna ökar ännu mer vilket leder till en ännu högre RT och bättre finansiell ställning i framtiden. Det vi kan se är alltså att företagets konkurrensstrategi är nyckeln till allting. Om företaget har en framgångsrik strategi tillsammans med en tillfredställande effektivitet kommer konkurrensen och konjunkturpåverkan bli underordnad eftersom företaget kommer att konkurrera ut sina konkurrenter oavsett hur marknaden förändras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)