Värdegrund och Employer Branding : En kvantitativ studie på IKEA Karlstad

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Avdelningen för arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att undersöka relationen värdegrund och Employer Branding och dess påverkan på de anställda inom en organisation. Tre frågeställningar formulerades inom ramen av syftet. Dessa tre frågeställningar var; Hur påverkar ett aktivt Employer Branding anställdas identifikation med en organisations värdegrund, Hur upplever anställda sina chefers förmedlade värdegrund och I hur stor utsträckning förenklar värdegrunden anställdas dagliga beslutsfattande. Undersökningsmetoden som valdes var kvantitativ med en enkät som undersökningsverktyg. Frågorna i enkäten operationaliserades utifrån uppsatsens teoretiska referensram med fokus på teoribildning utifrån artiklar och böcker som berörde värdegrund, värdegrundens komponenter, Employer Branding, Employer Branding som arbetsverktyg och processen ett arbete med Employer Branding. Operationaliseringen resulterade i tre grupper av enkätfrågorna. Undersökningen genomfördes på IKEA Karlstad som valdes till studieobjekt utifrån geografisk avgränsning och koppling till Universums undersökning Företagsbarometern som utkom 2012. IKEA Karlstad hade närmare 200 anställda vid studiens tillfälle och vi tryckte och delade ut 100 enkäter på plats till IKEAs medarbetare och chefer. Vårt urval blev ett så kallat bekvämlighetsurval där de anställda som fanns på plats besvarade enkäten. Undersökningen tog plats under tre dagar under tre utvalda tidsramar för att på så vis täcka in så stor del av arbetsstyrkans differentiering som möjlig och vi erhöll svar på 89 av de 100 enkäter vi tryckt för utdelning. Undersökningen visade att en internt och externt kommunicerad värdegrund genom Employer Branding bidrar till identifikation hos de anställda samt att chefernas förmedlade värdegrund upplevs tydligt om cheferna uppnår konsonans genom värdebaserat ledarskap. Om en företagskultur är manifest och interna handlingsplaner existerar bidrar det till anställdas tilltro till värderingarna och vägleder dem i deras dagliga beslutsfattande. Kontentan blev att om en kommunicerad och efterlevd värdegrund används på ett konsekvent sätt genom ett aktivt Employer Branding så gynnar det organisationen positivt genom minskad personalomsättning och en rekrytering av rätt personer för organisationen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)