Den förlorade kontakten : En kvalitativ studie om gymnasielärares upplevelser av det påtvingade distansarbetet relaterat till Work-Life Balance och arbetstillfredsställelseunder coronapandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet

Författare: Aydin Pirgholizadeh; Anton Gustavson; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie har som syfte att fånga gymnasielärares upplevelser av det påtvingade distansarbetet relaterat till Work-Life Balance och motivation under Covid-19 pandemin. Vi vill få en förståelse hur distansarbetet påverkat gränsdragningen mellan sfärerna övrigt liv samt arbetsliv. Vi vill också få en kännedom om hur arbetstillfredsställelsen upplevdes under det påtvingade distansarbetet. Vi har i studien utfört åttasemistrukturerade intervjuer med gymnasielärare som tidigare inte arbetat heltid på distans men som med anledning av pandemin blivit tvungna att göra det. Den teoretiska referensramen tar upp distansarbete och dess fördelar och nackdelar, Work-Life Balance teorier, strategier för gränsdragning mellan sfärerna, Herzbergs motivationsteorisamt Karaseks och Theorells krav-kontroll-och stödmodell. Vi har utifrånintervjuernakunnat konstatera att arbetstillfredsställelsen tagit skada under distansarbetet på grund av minskad kontakt med kollegor och elever, försämrade prestationer, samtbristande variationen i vardagen. Vidare kan vi fastställa att gymnasielärarnas upplevelser angående det påtvingade distansarbetet kopplat till Work-Life Balance har varierat kraftigt. En viss påverkan har gjorts på några respondenter, men studien har framför allt visat att balansen mellan sfärerna inte varit så märkbart påverkad. Kraven på gymnasielärare ökade och bidrog till en högre upplevelse av stress. Vi har noterat att rumsindelningen i hemmet är den strategin som användes mest för att skilja mellan arbetsliv och övrigt liv, anpassning till fasta tider var även det en vanligt förekommande strategi

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)