Valfrihet och jämlikhet i socialdemokratisk skolpolitik

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Noah Lindgren; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inom välfärdsforskning har en inneboende spänning identifierats mellan valfrihet och jämlikhet som bör uppmärksammas politiskt. Socialdemokraternas syn på valfrihet och jämlikhet i skolan är dock oklar, både under 1990-talet och idag. Den här uppsatsens syfte är därför att utreda synen på valfrihet och jämlikhet inom skolan, och eventuella motsättningar däremellan, hos socialdemokratiska regeringar under dessa perioder. Jag undersöker detta genom en begreppsanalys av propositioner som lagts fram 1996 respektive 2022. Resultatet visar att Socialdemokraterna tillskrivit både valfrihet och jämlikhet liknande innebörd under de två perioderna. Med valfrihet menas främst möjlighet att välja mellan offentliga och fristående skolor, och gällande jämlikhet lyfts lika tillgång till utbildning, lika kvalitet, möjlighet till lika resultat genom anpassning av undervisning och resurser, samt allsidig social sammansättning. Synen på dessa jämlikhetsaspekter och det närliggande begreppet likvärdighet är genomgående positiv, medan själva ordet jämlikhet knappt används. Likvärdighet är centralt redan 1996 men betonas ännu mer 2022. Valfrihet beskrivs i tydligare positiva ordalag 1996 men behandlas även 2022 som positivt. Flera spänningar mellan valfrihet och jämlikhet i skolan lyfts under båda perioderna, och 2022 har det tillkommit några ytterligare. Samtidigt beskrivs valfrihet och jämlikhet både 1996 och 2022 i vissa avseenden som förenliga eller till och med som förutsättningar för varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)