Kan inte jag få ha grodan i dag? En kvalitativ studie om hur surfplattan motiveras i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BakgrundStudien tar upp hur förskolan har utvecklats från 1800-talet fram till idag. Från att barnen ska ha fått tillsyn och omsorg till idag där pedagogerna arbetar utifrån barnens intressen och utveckling. I dagens samhälle behöver människor ha en digital kompetens eftersom de bör kunna följa med i samhällsutvecklingen. Vi har idag en läroplan för förskolan där det finns mål om den nya tekniken som pedagogerna ska sträva efter. Det här kan barnen göra genom att leka och experimentera vid surfplattan. Barnen kan även genom samspel med vuxna och andra barn lära sig hur tekniken fungerar.SyfteSyftet med studien är att undersöka hur digitala lärresurser motiveras i förskolan.MetodVi har genomfört en kvalitativ studie där intervjuer har varit det centrala.ResultatResultatet visar på hur förskolan motiverar beslutet av surfplattan. Det vi har kommit fram till är hur beslutet har tagits till att skaffa surfplattor det vill säga genom diskussioner och att alla var överens. Vissa förskolor använder den mer och vissa använder den inte alls, men vi har sett att det finns utvecklingspotential. Pedagogerna vill utveckla användandet eftersom de ser surfplattan som ett pedagogiskt verktyg. För att kunna utveckla användandet är det av stor vikt att pedagogerna planerar utefter de didaktiska frågorna: vad, hur och varför. Vi har även kommit fram till att pedagogerna anser att de flesta vårdnadshavarna är positiva till surfplattan i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)