Kvinnliga ledare verksamma inom foodservice

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Ida Fransson; Johanna Warén; [2016-08-16]

Nyckelord: kvinnliga ledare; foodservice; ledarskap; karriär; genus;

Sammanfattning: Foodservice kan likställas med det svenska ordet måltidsservice och innefattar verksamheter inom både den privata och den offentliga måltidssektorn. Foodservice är en bransch som ständigt är i utveckling och där ny kunskap ideligen erfordras. Aktuella ämnen såsom ledarskap och genus har ofta kombinerats i tidigare forskning men debatten angående kvinnligt och manligt ledarskap är även idag ytterst aktuellt. Studien syftar till att erhålla mer kunskap angående kvinnliga ledares syn på sin yrkesroll inom foodservice. Studiens frågeställningar avser att beröra respondenternas syn på karriär, förutsättningar som ligger till grund för respondenternas framgångar i yrkeslivet samt respondenternas uppfattningar om kvinnligt och manligt ledarskap. Studien har gjorts utifrån kvalitativa intervjuer med fyra kvinnliga ledare inom foodservice, varav två från den privata sektorn och två från den offentliga sektorn. Intervjuerna transkriberades och analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys där kategorier utarbetades. Resultatet visar att god självinsikt och positivt tänkande är av stor betydelse för att lyckas i yrkeslivet och att begreppet karriär inte är en drivkraft eller något som respondenterna har i beaktande. Resultatet uppvisar likaså att respondenterna har åtskilliga utbildningar och lång yrkeslivserfarenhet, vilket har bidragit till deras framgångar i yrkeslivet. Prestigelöshet och ödmjukhet är gemensamma karaktärsdrag respondenterna emellan gällande deras ledarskap. Vidare visar resultatet att individen är av den avgörande betydelsen i ledarskapet och att kön inte är betydelsefullt för hur ledarskapet bedrivs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)