Den vägledande måltiden i förskolan : En studie om pedagogers maktutövning, ​fostran och vägledning av barn​ under måltidssituationer.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Den här studien handlar om hur pedagoger praktiserar fostran av barn i förskolan trots  att begreppet fostran inte används i läroplanen som skall fungera som ledstjärna för pedagogers arbete i verksamheten. Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur fostran och vägledning praktiseras under måltidssituationer i förskolan. För att uppnå syftet observeras och granskas interaktioner mellan pedagoger och barn under måltider med huvudfokus på pedagogen. Vilket vi synliggör genom att lägga ett maktperspektiv på studien för att synliggöra aktuella maktpositioner och maktutövning som sker i interaktion mellan vuxna och barn. Studien är kvalitativ och genomfördes genom att undersöka och granska sex måltidssituationer på tre olika förskolor i södra              Norrland i Sverige. Resultatet visade att pedagoger praktiserar fostran genom att påverka barnets             beteende genom tillrättavisningar, beröm och frågor i former av direkt och indirekt vägledning.             Fostrandet riktas mot ett önskvärt beteende där barn handlar självständigt oberoende av pedagogers vägledning och stöd är central. Vidare visar resultatet att pedagoger även utför inkonsekventa handlingar mot vad de fostrandet av  barn mot vid måltider genom att servera barnmat oavsett om barnet hävdar sin självständiga förmåga. De slutsatser vi dragit är att pedagogers maktutövande och fostran har goda möjligheter till att ge en verkan på barnen eftersom att barnen underordnar sig pedagogernas maktposition och maktutövande. De områden som synliggjorts utifrån analysen är att pedagoger riktar fostran av barn mot ett gott bordsskick, att bli självständiga individer samt att använda sig av verbal kommunikation vid måltidssituationer.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)