Att investera i Twittertider : Hur investerares beslut påverkas av aktiediskussioner på Twitter

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Antalet aktieägare i Sverige har de senaste åren nått nya rekordnoteringar. Tillsammans med ett digitaliserat samhälle har det resulterat i ett mer lättillgängligt informationsflöde där informationen används som underlag vid investeringsbeslut. Problemet är att många individer saknar grundläggande kunskaper vad gäller det privatekonomiska området och riskerar således att välja fel produkter eller tjänster på den finansiella marknaden. Således är det naturligt att mindre erfarna investerare söker sig till de erfarna. Människor har begränsad rationalitet och det finns kognitiva samt tidsmässiga gränser för hur mycket information vi kan bearbeta. Stora mängder information har visat sig svårhanterlig för mindre erfarna investerare vilket kan resultera i att de agerar irrationellt.  Twitter har etablerat sig som en av de mest använda plattformarna bland investerare för att interagera med likasinnade. Detta har resulterat i att det vuxit fram flertalet aktieprofiler på plattformen och tidigare studier visar på att individer påverkas av information som delas i sociala medier. Något som kan visa sig besvärligt är ifall individen tar genvägar för att förenkla sin investeringsprocess genom att söka vägledning från profiler på Twitter. Det finns näst intill obegränsat med aktier för investeraren att välja mellan och i kombination med stora informationsflöden är det intressant att undersöka vad som påverkar investeringsbeslutet.  Studiens syfte är att undersöka hur investerare på sociala medieplattformen Twitter påverkas i sina investeringsbeslut sett ur olika perspektiv kopplat till teorier inom beteendevetenskaplig finans. Studiens forskningsmetod är kvalitativ där vi använt oss av åtta semistrukturerade intervjuer för insamling av data. Deltagarna är indelade i erfarna investerare (EI) och mindre erfarna investerare (MEI) baserat på erfarenhet och antal följare på Twitter.  Studiens resultat visar att individer som använder sig av Twitter på ett eller annat sätt påverkas i sitt investeringsbeslut. Resultatet visar en tydlig skillnad på EI och MEI sett till hur de blir påverkade. EI är  betydligt mer  medvetna om de fördomar som förekommer  inom beteendevetenskaplig finans och  kan därför i större utsträckning undvika dessa fallgropar där erfarenhet är den främsta faktorn till detta. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)