”Det är skillnad på att vara lärare och pedagog” : En intervjustudie om gymnasieelevers syn på den duktiga ekonomiläraren

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Sverige närmar sig en kris när det gäller antalet utbildade lärare och statistik från Skolverketvisar att det saknas lärare med legitimation i alla ämnen på gymnasiet. Ett ämne som ärspeciellt intressant att granska med anledning av de ökade söktrycket på programmet ärföretagsekonomi. Sedan gymnasiereformen 2011 har antalet sökande till ekonomiprogrammetökat från 10 000 till 15 000 elever årligen, vilket gör det till det tredje populärasteprogrammet på gymnasiet idag. Det är således inte konstigt att det under senare år efterfrågatsfler lärare i ekonomiämnen och att utbudet på utbildade lärare inte har kunnat möta den storaefterfrågan. För att en individ ska trivas på sitt arbete är en av de viktigaste aspekterna att tahänsyn till en känsla av uppskattning för det arbete man utför från i det här fallet kollegor,rektorer och elever. Studier visar att eleverna själva är det som har bäst uppfattning om vadsom krävs av lärare för att de ska kunna nå undervisningsmålen. Med informationen ovan ibeaktande blir det därför av intresse att få mer kunskap om vad som krävs för att läraren skaha en positiv effekt på elevernas inlärning och i det långa loppet uppskattas för det arbete somhen gör. Anledningen till att elevernas tankar om lärare i just ekonomiämnena är av specielltintresse är att de undervisande lärarna i regel inte har en lika omfattande traditionelllärarutbildning, exempelvis i ämnesdidaktik, som studenter vid ordinarie lärarutbildning får tadel av. Arbetets syfte har således varit att öka kunskapen om vad elever anser kännetecknarekonomiundervisning av hög kvalitet. För att uppnå syftet har semistrukturerade intervjuermed åtta elever på ekonomiprogrammet genomförts för att samla in kvalitativ data. Vidanalysen av det empiriska materialet visade det sig att elverna efterfrågade lärare i ekonomisom använde sig av ett varierat lektionsupplägg, lyckades se varje elev individuellt och hadeen förmåga att styra arbetet i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)