Mening och yta - Analys av redigeringsmönster i gymnasisters skrivande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

Författare: Ina Öberg-winge; [2016-09-09]

Nyckelord: revidering; redigering; redigeringsmönster; skrivprocesser;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka skillnader i redigeringsmönster hos skribenter på gymnasiet samt hur dessa redigeringsmönster påverkas av kamratrespons. Det långsiktiga målet med undersökningen är att lärare får en bättre förståelse för hur starka respektive svaga elever redigerar text och att de använder sig av dessa kunskaper till att utforma en bättre skrivundervisning. Materialet har samlats in i samband med en VFU-period på ämneslärarprogrammet. Deltagarna i studien skrev texterna som undersöktes i Google Drive vilket innebär att texterna sparas automatiskt varje minut. Denna metod ger en detaljerad ändringshistorik att undersöka. Jag har studerat alla redigeringar och delat in dem i olika kategorier. I denna kvalitativa studie har jag utgått ifrån två olika teoretiska modeller av skrivande (se Hayes & Flower, 1980 samt Chenoweth & Hayes, 2001) i analysen av resultaten. Resultaten visar att de starka eleverna har lika strategier under skrivprocessen. De klarar av att redigera sin text på en global nivå såväl som på en lokal nivå. En gemensam strategi för de starka skribenterna är att de stannar upp, läser om och redigerar i olika delar av texten under skrivandets gång vilket tyder på att de utvärderar sig själva och planerar sitt skrivande. De starka skribenterna tycks lättare göra bruk av kamratrespons än vad de svagare skribenterna tycks kunna. I enighet med tidigare forskning har svaga skribenter svårigheter att komma ur ett lokalt fokus. De gör redigeringar i det senast skrivna och tycks inte se texten i sin helhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)