Dokumentation i förskolan. Förskollärares uppfattningar av dokumentation

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: AbstractDokumentation är en stor del av förskolans uppdrag. Dokumentation innebär att följa ochanalysera barns utveckling och lärande för att synliggöra barns möjligheter till lärande ochutveckling i det pedagogiska arbetet. Syftet med dokumentation är alltså att samla in ochsammanställa material för att utvärdera och skapa möjligheter för utveckling avverksamheten. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar gentemotdokumentation, i vilket syfte de dokumenterar och hur de använder sig av dokumentation iförskolans verksamhet. Vi har utgått från en fenomenografisk ansats för att undersöka vilkauppfattningar som förskollärare kan ha gentemot dokumentation. Studiens resultat är baseratpå intervjuer av fyra verksamma förskollärare i olika delar av Göteborg.Skilda uppfattningar kring syftet med dokumentation och hur den ska göras har synliggjorts iresultatet. En genomgående uppfattning är att barns delaktighet är viktigt i dokumentationenför att förskollärare ska kunna skapa möjligheter för barnen att bli medvetna om sitt egetlärande. Samtliga förskollärare menar att syftet med dokumentation är att skapalärandetillfällen genom att barnen är delaktiga i arbetet med att samla in och reflektera kringdokumentation. Andra gemensamma uppfattningar är att dokumentation är ett sätt attsynliggöra för utomstående vad som sker i verksamheten och att dokumentation säkerställerverksamhetens kvalitet. En uppfattning är att det finns vissa hinder i arbetet meddokumentation i förskolans verksamhet. Tidsbrist och brist på struktur är aspekter som lyftsfram. Det finns även uppfattningar av att det inte finns hinder för dokumentationsarbetet. Istudiens resultat synliggörs också en uppfattning av att förskollärare inte är säkra på hur deska arbeta med dokumentation. Vi diskuterar möjliga orsaker för vad det kan bero på ochkommer fram till att struktur är en faktor som påverkar förskollärares arbete meddokumentation. Vi menar att det finns behov av kompetensutveckling för hur dokumentationkan struktureras i förskolans verksamhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)