Föräldrar och läxor - en kvalitativ studie om föräldrars inställning till läxor

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Åsa Bergqvist; Angela Johansson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Ett gott samarbete med föräldrar och pedagoger är viktigt för att kunna möta det Bakgrund: enskilda barnet med rätt utmaningar. Läxor kan ses som en form av samarbete mellan hem och skola. Föräldrars tid, engagemang och kunskap om barnens skolarbete har stor betydelse för huruvida deras barn får något ut av läxor. Vi är dock medvetna om att föräldrar har många relationer och åtaganden som de skall sköta på sin fritid. Med denna bakgrund vill vi ta reda på hur föräldrar hanterar och upplever läxor. Syftet med föreliggande arbete är att belysa föräldrars inställning till läxor. VåraSyfte och frågeställningar: frågeställningar är bland andra: Hur många och vilken typ av läxor förekommer hos våra respondenter? · Hur mycket tid anser föräldrar att läxorna får ta? · Hur upplever föräldrar läxor? · Vi har genomfört en kvalitativ studie i form av en kombinerad enkät- ochMaterial och metod: intervjuundersökning, en så kallad metodtriangulering. Enkäterna har lämnats ut till föräldrar med barn i tre olika skolår. Vi har också tagit del av litteratur, artiklar, tidigare uppsatser och undersökningar om läxor.Huvudresultat: De flesta föräldrar är positivt inställda till läxor. De har dock synpunkter på läxornas utformning och de önskar att läxorna vore mer individanpassade än vad de är i dag. Vi har också fått reda på att de flesta föräldrar tycker att de i stort sett har lagom många läxor att hantera i hemmet per vecka. Vissa perioder tenderar läxorna dock att bli för många.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)