Att möjliggöra kunskapsöverföring : En studie av ett bankkontor

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Olof Kinell; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kunskapsintensiva tjänstebolags viktigaste resurs är medarbetarnas kunnande. Det är i mångtoch mycket företagets produkt och det är av stor vikt att organisationens ledarskap och kulturgrundar sig i den tanken. Att låta medarbetarnas kunskap utvecklas och överföras mellanvarandra är en konkurrensfördel som dessa bolag beror av. Mitt fallföretag är ettkunskapsföretag vars produkt beror av rådgivarnas kunskap, därför är det av stor vikt att devistas i en miljö som präglas av lärande. Min uppsats syftar till att identifiera hur kunskapöverförs och vilka faktorer som möjliggör detta. Den litteratur jag använder mig av behandlar hur organisationer kan verka för att möjliggörakunskapsöverföring och för att praktisk erfarenhetsbaserad kunskap ska spridas. Närledarskapet och kulturen är sammankopplad med en tanke om kunskapsöverföring möjliggörslärande mellan anställda genom socialisering och internalisering. Litteraturen visar hurvärdefulla kunskapsflöden uppstår när förutsättningarna är rätt och personalen är engagerad. Genom samtalsintervjuer med fyra respondenter på ett bankkontor har jag försökt identifieraaspekter på kulturen, ledarskap och arbetssätt som möjliggör kunskapsöverföring. Medlitteraturens hjälp har jag även kunnat urskilja en del outnyttjade möjligheter som skulle stöttakontorets strävan i att höja sin kunskapsnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)