Co-branding inom restaurangsektorn : En studie av varumärkeskapital ur ettkonsumentperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Den här uppsatsen försöker kartlägga vilka produkt- och varumärkesegenskaper som driverkonsumenternas val av premiumöl på restaurang och redovisar en konsumentstudie gjord irestaurangmiljö. Tidigare forskning menar att det finns en outnyttjad potential förrestauranger som vill utnyttja det snabbt ökande intresset för hantverksöl genom co-brandingmed attraktiva premiumvarumärken. Studien visar att konsumenter av premiumöl pårestaurang värderar både produktegenskaper men också funktionella, sociala och emotionellavarumärkesegenskaper signifikant annorlunda mellan premiumöl och mainstreamöl. Studienvisar också att restaurangens utbud av premiumöl påverkar konsumentens val av restaurangoch att ökade kunskaper om öl kan vara en nyckel till ökad försäljning av hantverksöl.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)