Gymnasieelevers subjektiva välbefinnande : Vilken betydelse har kön, självkänsla och livskvalitet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Subjektivt välbefinnande är en del av den positiva psykologin och utgår ifrån människors subjektiva bedömning av hur nöjda de är med sitt liv. Forskning inom området har visat att god livskvalitet har betydelse för högre grad subjektivt välbefinnande och andra studier relaterar till betydelsen av bra självkänsla. Studien undersökte hur gymnasieelevers kön, självkänsla och livskvalitet står i relation till subjektiva välbefinnandet. 92 elever deltog, varav 44 var män. Enkäten bestod av The PANAS scale, Satisfaction With Life Scale, The Self-esteem scale och Life Satisfaction Questionnaire. Databearbetningen genomfördes i form av korrelationer och regressionsanalys. Resultaten för studien fann stöd för att självkänsla och livskvalitet har en signifikant relation till subjektivt välbefinnande. Kön saknade signifikant samband. Styrkor med studien var att alla skalor som användes är väletablerade mätinstrument och det var jämn fördelningen mellan kvinnor och män. Svagheter var främst deltagarantalet och skevheten i ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)