Livet efter sammanslagningen : En fallstudie om arbetssituationen efter bildandet av affärsområdet Stena Components

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Problematisering: Ungefär 70 procent av sammanslagningar och uppköp som genomförs runt om i världen lyckas inte nå sina uppsatta mål. Tidigare forskning har uppvisat en rad olika anledningar till detta, där förändringsarbetet har påvisats vara avgörande för tiden efter att sammanslagningen har ägt rum. Denna period benämns med begreppet PMI (post-merger integration) och syftar till att integrera tillgångar, arbetsuppgifter och personal från de verksamheter som omfattas av sammanslagningen. Problematiken som uppstår under dessa perioder har till stor del visat sig bero på mänskliga faktorer snarare än finansiella aspekter som företagsledningar kan visa ett större intresse för. Det är därför väsentligt att uppmärksamma hur både ledning och medarbetare upplever arbetssituationen, för att skapa förståelse av vad som kan vara avgörande inom förändringsarbete för en sammanslagnings efterföljande period. Syfte: Syftet med studien är att skapa förståelse av hur ledning och medarbetare upplever arbetssituationen, med avseende på förändringsarbete, efter en sammanslagning av två tidigare skilda verksamhetsgrenar inom samma koncern. Forskningsfrågor: Hur skiljer sig ledningens upplevelser från medarbetarnas? Vilka parametrar inom förändringsarbete kan vara avgörande för hur arbetssituationen upplevs av ledning och medarbetare efter en intern sammanslagning? Kunskapsbidrag: Efter studerandet av hur arbetssituationen upplevs i perioden efter en sammanslagning, kan studien ge en indikation på vilka aspekter som organisationer bör fokusera på under integrationsfasen för att lyckas sammanföra de involverade parterna. Slutsats: Studien har påvisat att upplevelser av arbetssituationen efter en sammanslagning skiljer sig mellan ledning och medarbetare. Detta har främst visat sig i synen på vad som anses vara möjligheter kontra utmaningar för organisationen samt synen på ansvarsfördelning. Gemensamma upplevelser har påvisats gällande  samarbete, behov av kontinuerligt förbättringsarbete och förståelse för att förändringar  tar tid. De parametrar som har fastställts vara avgörande inom förändringsarbete för hur arbetssituationen upplevs efter denna typ av organisatorisk förändring kan  sammanfattas i uppföljningsarbete, engagemang, kommunikationsförmåga, mottaglighet, förändringsbenägenhet samt samarbetsvillighet och delaktighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)