Prövning av två öppna laborationsuppgifter i fysik för nationell provbank till grundskolans senare år

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Daniel Granath; [2007]

Nyckelord: Fysik; laboration; kvalitativ förståelse; öppna pr;

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbetet är att utforma, pröva och utvärdera två laborationsuppgifter så att de kan ingå ien nationell provbank för naturvetenskapliga ämnen till grundskolans senare år. Laborationsuppgifterna är av enöppen karaktär, vilket betyder att främst genomförandet, men viss mån även problemformuleringen, lämnasospecificerad. Vissa av de kvalitéer som efterfrågas i kursplaner och betygskriterier för de naturvetenskapligaämnena kan främst visas med hjälp av laborationsuppgifter, t.ex. elevens "förmåga att indentifiera och lösa ettproblem genom iakttagelser, experiment och reflektion". Öppna laborationsuppgifter erbjuder eleverna en bättremöjlighet att visa dessa kvalitéer än laborationsuppgifter som specificerar problemställning och genomförande.Trots det är de sistnämnda klart dominerande i undervisningen.De båda laborationsuppgifterna har genomförts av 4-5 elevgrupper om -4 elever. Varje laboration harvideofilmats för att dokumentera elevernas tillvägagångssätt och resonemang. Detta material tillsammans meddet skriftliga material som eleverna lämnat in i samband med laborationerna har analyserats för att ge det resultatsom presenteras i rapporten.Den första laborationsuppgiften är tvådelad med avsikt att planera och genomföra ett experiment för att ta redapå tre olika metallers specifika värmekapacitet. Den första delen är öppen i sin karaktär och den andra är enupprepning av den första, men mer specificerad. Dessa båda delar utvärderas och jämförs också av eleverna somtycker att den första delen är mer lärorik. Uppgiften behandlar begrepp som eleverna har svårt att förstå, menöppnar för eleverna att resonera och forumlera hypoteser. Slutsatsen blir att vissa justeringar av uppgiften kanbehövas för att uppgiften ska lämpa sig för den nationella provbanken.Den andra labortaionsuppgiften är experimentell problemlösning där eleverna ska ta reda på vilket av tre olikahushållspapper som tar upp mest vatten. Denna uppgift kan lösas på flera sätt och behandlar begrepp someleverna har lättare att förstå än den första uppgiften. Slutsatsen blir att uppgiften lämpar sig bra för dennationella provbanken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)