Nudging inom e-handeln : Ett användbart verktyg för att främja mermiljövänliga transportalternativ?
Sammanfattning: Bakgrund: E-handeln ökar för varje år och antal returer stiger i takt med detta. Då konkurrensen är hård inom e-handeln erbjuder företag idag allt mer bekväma samt snabba transportalternativ. Konsekvensen av detta har följaktligen resulterat i att många transporter idag går halvtomma, vilket bidrar till onödiga utsläpp. Samtidigt framhålls det att konsumenter blir allt mer miljömedvetna och värdesätter företag som aktivt arbetar med miljömässiga förbättringar. Denna studie har genom tidigare forskning funnit att det finns en tydlig skillnad mellan hur individer tror att de agerar och hur de i verkligheten fattar beslut. Nudging är ett styrningsverktyg som ämnar att minska detta gap genom att leda konsumenter till att välja det mest miljövänliga transportalternativet. Den begränsade forskning som i dagsläget finns kring nudging ger författarna goda grunder att hävda studiens relevans. Syfte: Syftet med denna uppsats är att få större kunskap om konsumenters inställning till nudging inom e-handeln, gällande transportalternativ. Vidare syftar uppsatsen till att bidra med svar gällande om nudging är ett användbart verktyg att inkludera i ett e-handelsföretags arbete med miljömässig hållbarhet, samt undersöka vilken typ av nudge som skulle lämpa sig bäst. Metod: Denna tvärsnittsstudie har en kvalitativ forskningsdesign och utgår främst från en induktiv ansats. Den empiriska datainsamlingen består av 3 semi-strukturerade intervjuer samt 41 digitala enkäter med öppna frågor. Slutsats: Studiens datainsamling visar att det finns ett ökat intresse för miljöfrågor samt att det finns en stor vilja bland konsumenter att fatta mer medvetna beslut inom e-handeln, genom att få tillgång till tydligare information. Vidare visar studiens resultat att majoriteten av konsumenterna är positivt inställda till användningen av nudging inom e-handeln. Det framkom även att konsumenter motiveras mest av att presenteras med faktabaserad information gällande mer miljövänliga transportalternativ. När företag kommunicerar information till kunder är det viktigt att beakta valfrihet samt transparens för att få konsumentens tillit och förtroende.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)