Marknadsföring och reklam på Facebook : påtvingad marknadsföring vs tillståndsmarknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: I takt med att användandet av sociala nätverk ökar så sker även en ökning av marknadsföring och reklam på dessa plattformar. Det största sociala nätverket idag är Facebook som har cirka 1,5 miljarder användare. Företag har börjat förstå vikten av att finnas på Facebook men de måste lära sig hur och vilken form av marknadsföring som är mest lämpad att använda på den plattformen.Syftet med denna studie är att försöka bringa klarhet i hur Facebookanvändare påverkas av de olika marknadsföringsformerna påtvingad marknadsföring och tillståndsmarknadsföring, samt hur de reagerar på reklam på Facebook och om det finns någon skillnad mellan män och kvinnor. För att besvara syftet genomfördes två fokusgrupper som bestod av både män och kvinnor och resultatet av dessa är att tillståndsmarknadsföring är den mest lämpade metoden för företag att använda men att det finns en förståelse för att båda former av marknadsföring finns. Utifrån studien har vi tagit fram 3 punkter som företag bör ha i åtanke vid marknadsföring på Facebook - 1) företag måste tänka över vilken marknadsföringsform de använder och varför, 2) segmentering av användare för att nå ut till rätt målgrupp för att effekten av reklamen ska bli så hög som möjligt och 3) för att reklam ska fånga användares uppmärksamhet är det viktigt att den innehåller intressant text med passande bilder. Resultaten av studien är inte generaliserbara och därför kan ytterligare studier om fenomenet behövas genomföras för att ge en mer rättvis bild.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)