Gränssnittsdesign för appar till smarta mobiltelefoner – Principer för användbarhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: De senaste åren har funktionaliteten för mobiltelefoner förändrats avsevärt. En ny kategori av enheter, så kallade smarta mobiltelefoner, har flyttat mobiltelefonens användningsområde allt närmre persondatorer. Detta inte minst genom att erbjuda möjligheter för tredje part att utveckla egna applikationer, appar, för plattformen. Tidigare har designprinciper använts för att vägleda utvecklare av andra teknologiska artefakter, däribland persondatorer. Denna undersökning har sökt fastställa huruvida etablerade designprinciper inom människa-dator-interaktion även är relevanta vid utveckling av gränssnitt för appar till smarta mobiltelefoner samt i vilken mån dessa påverkar användbarheten för sådana appar. Genom att olika designprinciper relaterades till smarta mobiltelefoners särdrag framställdes hypoteser uttryckta i form av krav som ställs vid utformning av användarvänliga gränssnitt för appar till smarta mobiltelefoner. Hypotesernas giltighet prövades sedan genom en enkätundersökning. Resultatet indikerade att en majoritet av designprinciperna förhöjer användbarheten för appar, samtidigt framkom att ett fåtal mer kan betraktas som hygienfaktorer. Vidare tyder resultatet på att somliga designprinciper redan åtföljs medan andra inte tycks beaktas i tillräcklig utsträckning. De designprinciper som diskuteras i denna undersökning kan således vara intressanta att ta hänsyn till vid utveckling av appar till smarta mobiltelefoner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)