SPAC för visat intresse - Hur uppmärksamhet påverkar avkastning i SPAC-bolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och syfte - SPAC-bolag är jämfört med andra investeringsformer förhållandevis komplicerade. Syftet med uppsatsen är därför att undersöka huruvida avkastning för SPAC-aktier från börsnotering till genomfört förvärv korrelerar med dess popularitet, då investerare kan antas grunda investeringsbeslut i bolagstypen på annat än egna analyser. Teoretisk ansats - Investor Attention Theory ligger till grund för uppsatsen vilken sedan tidigare har påvisat korrelation mellan avkastning och olika tillgångars popularitet. Metod - För att mäta populariteten för SPAC-bolag nyttjas Search Volume Index-data från Google Trends (SVI). Empiri - Underlaget består av 127 stycken amerikanska SPAC-bolag noterade mellan 2013 och 2020 där samtliga bolag har genomfört förvärv. Resultat - Studien finner ett statistiskt signifikant samband där de SPAC-bolag som genererar mer söktrafik via Google under en tioveckorsperiod innan genomfört förvärv också uppvisar en högre avkastning för aktieägarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)