Nyheter på skämt : en jämförande studie av The Daily Shows programinnehåll före och efter presidentvalet i USA 2008

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation, medier och it

Sammanfattning: The Daily Show är ett halvtimmeslångt amerikanskt humorprogram som sänds på kabelkanalen Comedy Central. Programmet tar upp nyheter, främst om politik, på ett humoristiskt sätt med hjälp av klipp från etablerade nyhetskanaler. Vår undersökning syftar till att ta reda på hur The Daily Show förändrats efter valet 2008 då Barack Obama valdes till president. Vi har jämfört inslagen i 32 The Daily Show-avsnitt från hösten 2005 med lika många från samma period 2009. Extra fokus har lagts på hur programmet behandlar nyhetsmedier. Dessutom har vi undersökt programmets gästlistor från hela dessa år, samt tagit hjälp av en tidigare studie från 2007 för att se vilken sorts gäster som får framträda och om det skett någon förändring. Vår studie visar att The Daily Show gått mot att kritisera och rikta satir mot nyhetsmedier som CNN och Fox News i större utsträckning än tidigare. Särskilt Fox News har fått en mycket större andel av programmets uppmärksamhet. Färre underhållare finns med som gäster, till förmån för fler politiska kommentatorer, journalister och författare. Programmet fokuserar till största del på sakfrågor och inte enskilda personer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)