Varumärkesutvidgning inom Corporate Identity - fördel eller nackdel utifrån ett företagsperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Problemformulering: Hur kan företag använda varumärken som värdeskapare? Vi använder oss av Skanska och Skanska Nya Hem som exempel för att tydliggöra detta. Kan Skanska Nya Hem använda sig av varumärket Skanska på ett sådant sätt att det skapar ett mervärde? Finns det några eventuella nackdelar med att använda namnet Skanska för Skanska Nya Hems sida? Syfte: Vårt syfte är att genom teoretiska och empiriska studier utreda varumärket Skanska som värdeskapare utifrån Skanska Nya Hems perspektiv. Vårt syfte är även att pröva och utveckla teoribildningen. Metod: Vi har valt en fallstudieliknande ansats som främst baserar på kvalitativ metod, men med inslag av kvantitativ metod. Slutsatser: Vi har kommit fram till att Skanska Nya Hem har en del brister som måste hanteras och undersökas närmare. Först och främst måste kontrollera om utvidgningen, det vill säga Skanska Nya Hem, står i överensstämmelse med varumärket Skanskas vision och identitet. Därefter bör man undersöka om varumärket Skanska tillför något till kategorin Skanska Nya Hem. Slutligen bör man även undersöka hur det går att positionera varumärket Skanska Nya Hem (alternativt vårt förslag Nya Hem – ett företag inom Skanska) mer medvetet gentemot konsumenterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)