IKT: Digital kompetens och elevers lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna undersökningen syftar till att ta reda på hur lärare ser på IKT och digitala verktyg i skolan och hur de använder dessa verktyg i sin undervisning. Forskare som Samuelsson (2014) har påpekat att det råder en oklarhet kring vad det innebär med digital kompetens som ett av skolans uppdrag, samt att många lärare idag saknar den nödvändiga digitala kompetensen för att gynna elevernas lärande. Undersökningen ämnar således även att försöka definiera vad digital kompetens är, huruvida lärare besitter digital kompetens, samt om lärare anser att IKT gynnar elevernas lärande. För att besvara undersökningens syfte ställs följande frågeställningar: Vilka förutsättningar har lärare för att bedriva undervisning med IKT?, samt På vilket sätt, i vilka sammanhang och i vilken utsträckning anser lärare att IKT gynnar elevers lärande? Undersökningens teoretiska ramverk består av Krumsviks (2011, s. 45) modell för digital kompetens. Undersökningens metod är kvalitativ och består av intervjuer av fem lärare på introduktionsprogrammet på en gymnasieskola. Resultatet visar att förutsättningar som utrustning, digital kompetens och fortbildning påverkar hur väl lärare förmår att undervisa med IKT som verktyg. Resultatet visar även att lärarna i många fall anser att IKT gynnar eller kan gynna elevernas lärande, även om de menar att IKT i vissa fall har medfört problem i undervisningen. Genom att applicera Krumsviks (2011, s. 45) modell framkom det även att det inte är uppenbart vad digital kompetens som begrepp innebär för lärare, samt att lärare såväl som elever måste antas ha en varierad digital kompetens. Resultatet visar även att bristande utrustning hindrar lärare från att bli mer digitalt kompetena, samt att elever, då vissa inte exponeras av IKT och digitala verktyg, inte får den nödvändiga digitala kompetensen som efterfrågas av Skolverket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)