Några elevers upplevelser av inflytande i ett utvecklingsprojekt/Pupils Experiences of Influence in a Development projekt

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Cathrine Harrysson; [2006]

Nyckelord: Inflytande; Koncentrationssvårigheter;

Sammanfattning: Detta arbete kommer att handla om elevers upplevelse av inflytande och deras förmåga och möjlighet att vara delaktiga i planering, val av läromedel, arbetsmetoder och övriga aktiviteter i skolan. Det är framför allt inflytande över elevernas skolvardag i förhållandet till deras koncentrationssvårigheter som intresserar mig i min studie. De fyra eleverna, som står i centrum för denna undersökning, deltar i skolår 3-5 på en grundskola i södra Skåne. Pojkarna har det gemensamt att de har koncentrationssvårigheter vilket medför att de har svårt att fokusera på skolarbetet samt begränsad förmåga att planera på egen hand. Den verksamhet som bedrivs är väl strukturerad med tydliga regler och ett tydligt förhållningssätt. Eleverna har, förutom åtgärdsprogram, individuella delvis detaljstyrda scheman där valmöjligheterna är begränsade. Den tydliga strukturen med lärarstyrd planering som medför begränsningar för eleverna att påverka verksamheten väckte min nyfikenhet på frågan om dessa elever upplever att de har inflytande över sin skoldag. Den litteratur, de forskningsrapporter och utvärderingar som jag har tagit del av utgår från ”vanliga” klasser i skolorna. Jag har även varit i kontakt med specialpedagogiska institutet (Lisbeth Ahlkvist, 20060406) men trots det inte lyckats hitta någon rapport eller utvärdering som utgått från en grupp/klass med elever i behov av särskilt stöd för att studera deras upplevelse av inflytande. I Lpo 94, (Läroplan för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet 1994), under rubriken 2.3 Elevernas ansvar och inflytande (Lärarförbundet, s. 15) finns följande att läsa:De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig, skall omfatta alla elever. Elevernas kunskapsmässiga och sociala utveckling förutsätter att de tar ett allt större ansvar för det egna arbetet och för skolmiljön, samt att de får ett reellt inflytande på utbildningens utformning. Enligt skollagen åligger det alla som arbetar i skolan att verka för demokratiska arbetsformer.Redan från skolstart ska grunden för demokratiska värderingar läggas oavsett vilken typ av klass eller gruppkonstellation eleven ingår i. Det känns därför viktigt att höra elevernas egen uppfattning om sina möjligheter att påverka sin skoldag. Min ambition är därför att undersöka om dessa elever, i behov av särskilt stöd, upplever att de har inflytande på sitt skolarbete och utformningen av skolarbetet samt att försöka medvetandegöra och utveckla deras möjlighet till inflytande. Har eleverna ingen erfarenhet av inflytande vet de heller inte vad de ska fråga efter därför ligger det på oss lärare att introducera det. Vi har alla från det vi varit små fostrats till att bli självständiga genom att göra olika val. Min tanke är att alla människor har en upplevelse av vad inflytande, i någon form, kan vara och innebär men det är inte alltid vi kan uttrycka vår vilja till förändring på ett medvetet sätt. Även små barn vill bestämma.Jag kommer att utveckla frågeställningar kring inflytande, samtal och ansvar. Eftersom undersökningsgruppen består av elever i behov av särkskilt stöd kommer jag även att kortfattat ta upp om vad koncentrationssvårigheter kan innebära då det påverkar eleverna i deras vardag. Jag kommer också att nämna det sociokulturella perspektivet vilken är den syn på barns utveckling som vi praktiserar i klassen. Även det behavioristiska synsättet finns med då vi till viss del använder det som komplement i vår undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)