Lärdomar för ekologiskt hållbara satsningar inom trenden Quantified Self : En studie om hur självmätning kan användas för att främja mer hållbara beteenden

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Viktor Rönnblom; Teodor Cervall; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Quantified Self är en trend som handlar om självmätning. Genom insamlandet av data från olika sensorer eller genom att användaren själv anger värden kan algoritmer dra slutsatser. Dessa slutsatser kan skickas vidare till användare för att få en indikation på beteende och hur det beteendet har förändrats över tid. En av idéerna bakom Quantified Self är att användaren ska motiveras till att förändra beteenden. Det är vanligt förekommande inom exempelvis hälsa, där träningsappen Runkeeper är ett exempel. Denna rapport har främst fokuserat på hur applikationer inom Quantified Self kan användas för att skapa mer ekologiskt hållbara beteenden hos användaren. Rapporten har därmed analyserat funktionen hos Quantified Self-satsningar och hur systemet ska tas fram för att ge störst effekt. Exempel på relevanta mätetal har tagits fram för att på ett effektivt sätt utvärdera hållbarhet hos privatpersoner. Dessa ska därmed kunna användas för att få en indikation på en användares aktiviteter och beteenden. Fyra olika nyckelområden har tagits fram för att underlätta både analysen och framtida applikationer. Dessa fyra olika nyckelområden är total konsumtion, transport, bostad och mat. Teorier och metoder för hur långsiktiga förändringar sker inom dessa områden har tagits fram med hjälp av tidigare forskning samt intervjuer med experter. Många studier har hämtats från managementområdet då ekonomistyrning och management-teori ofta innefattar olika typer av KPI:er och hur dessa implementeras på ett effektivt sätt. Dessutom har teorier hämtats från beteendevetenskapen. Där är exempelvis nudging och boosting vanligt förekommande. Det är två olika tekniker som påverkar användaren vid beslutsfattande. Nudging kan innefatta exempelvis standardinställda val. Boosting syftar till att få användaren att förstå valet och dess konsekvenser för att ge möjligheten till ett välinformerat beslut. Vidare har affärsmodeller analyserats för att utveckla Quantified Self-satsningar inom området hållbarhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)