Demokrati, värdegrund och barnsyn - en intervjustudie om pedagogers syn på barn och det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Johanna Putzer; [2015]

Nyckelord: 0;

Sammanfattning: BakgrundUtifrån litteratur och tidigare forskning har vi under vår utbildning kunnat se att förskolorbrister i sitt demokrati- och värdegrundsarbete. Vi har även kunnat se att vuxnas bemötandeav barn samt deras barnsyn får konsekvenser för barnens möjligheter till inflytande och delak-tighet i förskolans verksamhet vilket är centralt i demokrati- och värdegrundsarbetet.Syfte och frågeställningarSyfte med vårt arbete är att få kunskap om pedagogernas uppfattningar om hur de arbetar meddemokrati och värdegrunden i förskolan.Studiens frågeställningar är:På vilket sätt resonerar pedagogerna om demokrati- och värdegrundsarbetet i relation till för-skolans läroplan? När och på vilket sätt upplever pedagogerna sig praktisera demokrati- ochvärdegrundsarbetet i förskoleverksamheten? Vilka perspektiv på barn genomsyrar demokrati-och värdegrundsarbetet?Metod och analysBeskriven studie är kvalitativ och har genomförts i empirin genom forskningsredskapet inter-vjuer med tre verksamma pedagoger. Data har analyserats utifrån teorier kring demokrati,värdegrund samt teorier om olika sätt att se på barn och barns lärande.ResultatStudiens resultat visar att respondenterna uppfattar att deras värdegrundsarbete i förskolanbygger på en demokratisk ideologi där samspel, reflektion, kommunikation och argumentat-ion utgör kärnan i demokrati och värdegrundsarbetet. I resultatet framkommer det också attpedagogerna anser värdegrundsarbetet utgöra grunden och genomsyrar allt arbete i förskolan.De ger uttryck för komplexiteten i det pedagogiska uppdraget då det både inkluderar att läraut demokratiska kompetenser till barnen samtidigt som de som pedagoger lyssnar på samtbeaktar barnens egna önskemål och åsikter. Resultatet visar även att pedagogernas resone-mang genomsyras av olika perspektiv på barn, i vilka de ger uttryck för sitt fostransuppdragoch en syn på barn som personer. Samtidigt ser pedagogerna även barnen som medmänniskorvars initiativ ska tas i beaktande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)