Läraryrkets status och arbetsvillkor - en sociologisk studie av lärares uppfattningar av sitt yrke utifrån två sociala kontexter.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Likvärdigheten i de svenska skolorna har minskat till följd av bland annat politiska reformer. De skilda villkor som råder för elever i olika skolor är ett uppmärksammat fenomen. Denna uppsats belyser istället hur den segregerade skolan kan påverka status och arbetsvillkor för lärare verksamma i skolor med olika elevrekrytering. Syfte: Syftet med uppsatsen är att belysa och jämföra hur lärare på en innerstadsrespektive en förortsskola uppfattar sitt yrke, sina arbetsvillkor och yrkesstatus. Uppsatsens konkreta frågeställningar är: 1. Hur uppfattar lärarna sitt yrke/uppdrag? Vad motiverar dem i deras arbete? 2. Hur uppfattar de arbetsvillkoren på den egna skolan? Hur påverkas verksamheten av elevrekryteringen? 3. Hur upplever lärarna att deras arbete värderas i samhället (av elever, föräldrar, vänner och allmänheten.)? Metod: Strukturerad intervjumetod valdes för denna uppsats. Intervjupersonerna är strategiskt valda med tanke på uppsatsens syfte och frågeställningar. Valet genererade ett material som uppsatsens resultat och slutdiskussion baseras på. Resultat: De intervjuade lärarnas uppfattningar om yrket skiljer sig åt, vilket kan förstås mot bakgrund av att de arbetar på skolor med skilda socioekonomiska strukturer. Detta påverkar lärarnas uppfattningar om läraruppdraget, arbetsvillkoren och motivationen till en fortsättning inom yrket och. Yrkesstatusen för lärarna skiljer sig i vissa hänseenden åt men förenas i andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)