Varumärket som framgångsfaktor: en fallstudie av musikbolaget RMH

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Författare: Naomi Bengtsson Wood; Julia Carlsson; Emmy Sjöström; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Syftet med uppsatsen är att analysera företaget RMH:s (Respect My Hustle) varumärke och identifiera vilka faktorer relaterade till just varumärket som kan ses som framgångsfaktorer för företaget som en representant för mindre bolag inom musiksektorn. Syftet definieras ytterligare i två delsyften: 1. Utreda betydelsen av intern marknadsföring och dess påverkan på utformningen av musikbolagets varumärke. Detta i form av identitet, rekrytering, kultur, intern marknadsföring. 2. Utreda betydelsen av marknadskommunikationens och nätverkandets påverkan på musikbolagets varumärke. Syftet mynnar ut i forskningsfrågan som är följande: • Vilka framgångsfaktorer kan ur ett varumärkesperspektiv identifieras för musikbolaget RMH som en representant för mindre bolag inom musiksektorn? Metod Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie av en abduktiv karaktär. Sju intervjuer har genomförts. Sex intervjuer är gjorda med tidigare anställda vid företaget och fem av dessa är gjorda personligen, en via telefon. Den sjunde och sista intervjun gjordes med en fokusgrupp där fyra konsumenter till företaget medverkade. Slutsatser I den empiriska analysen och i slutdiskussionen framkommer det att den interna kulturen hos företaget var av stor vikt för deras framgångar med varumärket. Passionerade, hårt arbetande medarbetare och gemenskapen dem däremellan sken igenom utåt till intressenter och gjorde att de ville vara en del av gemenskapen. Även RMHs och deras artisters politiska och samhälleliga engagemang var starkt sammankopplat med bilden av företagets varumärke och visade sig vara en bidragande faktor till dess framgång. Fans, följare och samarbetspartners ville förknippas med RMH och deras artister för att bli sedda som medvetna och engagerade för att på så vis kunna bidra till positiv påverkan på omvärlden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)